Kære læser
Kære læser
Udgivelsen kan ikke vises i denne browser
Læs den i vores app:
Det skyldes muligvis:
Brug af JavaScript er deaktiveret i denne browser. JavaScript er nødvendigt for at vise sidens indhold.
6/ ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 Ny bog fortæller om de emotionelle Institut for Kundetyper opfordrer virksomheder og marketingprofessionelle til at betragte forbrugerne som emotionelle og situationsbestemte købere. Det giver flere og mere loyale kunder, lyder budskabet. Af Marianne Due Det handler om følelser, når en kunde beslutter sig for at købe et produkt, og de følelser kan bruges til at beskrive fire kundetyper, som kan vise vej til mere præcis markedsføring og salg af ens produkter og service. Det beskriver de to grundlæggere af Institut for Kundetyper, forsker og ph.d. Sanne Dollerup og direktør Jannie Ilum Gade i den nye bog med titlen Lommebogen - emotionelle kundetyper, som udkom i slutningen af november. Bogens to forfattere har siden 2014 forsket i kundeadfærd, og i 2017 færdiggjorde Sanne Dollerup sin ph.d., hvor hun gennem omfattende casestudier fandt ud af, hvordan forbrugere køber på baggrund af de følel- ser, som et produkt eller en virksomhed vækker i dem. I dag bruger de metoden og redskaberne til at rådgive og undervise både virksomheder og andre rådgivere i, hvordan de ved at forstå kundetyperne, bedre kan appellere til dem i hele kunderejsen og dermed sælge til dem. Kommunikation går ofte galt Institut for Kundetyper har base i Aalborg, men konsulentvirksomheden har kunder i hele landet og indenfor alle typer brancher. Formålet med bogen er at udbrede den viden, som Sanne Dollerup har fundet frem til i sit forskningsarbejde, fortæller hun. Mange virksomheder FAKTA Ifølge Institut for Kundetyper kunne 95 procent af alle fejl inden for salg og markedsføring have været undgået, hvis virksomhederne havde haft mere viden om emotionelle kundetyper. Instituttet har i otte år analy- seret mere end 3.000 danske og udenlandske cases. Kilde: Sanne Dollerup og Jannie Ilum Gade Lommebogen Emotionelle Kundetyper går galt i deres kommunikation med kunderne, fordi de ser på, hvad kunden vil have uden at tage hensyn til, hvad det er for et produkt, som virksomheden leverer. Når man arbejder med kommunikation set med kundetypernes øjne, så handler det om at finde frem til, hvem, der bliver mest glade for ens produkt, siger Sanne Dollerup. Fire kundetyper De fire kundetyper er opdelt i de fire farver rød, gul, blå FIRMAtøj med logo broderi Harvest & Frost skjorter Til damer og herrer. Reg. + slim model. Farve: hvid, lysblå, navy, sort og tern. Fantastiske skjorter vævet i økologisk bomuld og genanvendt polyester Pris kr. 389,00 SPAR 28% Køb min. 20 dele og få dit firmabroderi uden beregning. PROFILTØJ SPORTSTØJ FIRMAGAVER www.sport-direct-helsingor.dk Sport Direct H.C. Ørsteds Vej 6 Helsingør Tlf. 4921 9101 Scan QR kode Sanne Dollerup og Jannie Ilum Gade fra Institut for Kundetyper har netop udgivet Lommebogen - Emotionelle kundetyper. og grøn. Den røde kundetype er klar til at købe, når typen møder et stimuliprodukt, der giver inspiration mens den gule styrer efter omsorgsprodukter, der giver forståelse. Den blå kundetype er på udkig efter kontrolprodukter, der giver status, mens den grønne søger tryghed. Vores studier i emotionelle kundetyper udfordrer den traditionelle tænkning og metode inden for segmentering og målgruppevalg, som stadig er udpræget blandt dem, der beskæftiger sig med salg og markedsføring. Virksomheder skal i højere grad tage højde for, hvad der skaber købelysten, siger Sanne Dollerup. I bogen beskriver de to forfattere, at de emotionelle kundetyper ikke er fastlåste definitioner af en bestemt type kunder, men at alle kunder indeholder alle fire forskellige drivkræfter, som er med til at føre frem til et køb. En kundetype er altså en rolle, som kunden indta- Det essentielle ved kundetyperne er de retningslinjer og skabeloner, der giver konkrete anvisninger til, hvordan man får alle dele af virksomheden til at kommunikere det samme. Derved får kunderne bekræftet deres identitetsfortælling og får en god mavefornemmelse. For så køber de mere. Kilde: Emotionelle kundetyper ger, når han eller hun er på udkig efter et nyt produkt. Fokuser kun på en kundetype Hvis man vil bruge den nye viden i virksomhedens arbejde med salg og markedsføring, så gælder det om at fokusere på en enkelt af de fire kundetyper, lyder anbefalingen i bogen, der også anviser ti parametre til at vælge sin kundetype. Når man kender sin kundetype, så kan al kommunikation via hjemmeside, sociale medier, salgsmateriale, firmaets omgivelser og ikke mindst medarbejderne bruges til at påvirke de kunder, der er klar til at købe ens produkter. Bogen giver en forståelse for, hvordan man skal markedsføre sig for at få flere og mere loyale kunder, fordi viden om kundetyperne kan hjælpe mange virksomheder med den tvivl man har som sælger eller i markedsføringen, siger Sanne Dollerup. Mange virksomheder afprøver en masse ting, og
ERHVERV Nordsjælland TORSDAG 16. DECEMBER 2021 Her er dyrene i sundhedens tjeneste Markant fremgang og overskud Side 10-11 Side 20 Direktør: Vi skal have det godt på jobbet.... Side 2 Sømandstrøjer sælges lokalt.......Side 13 Teambuilding: Kør om kap mod andre firmaer...Side 14 Ny bog: Sælg
2/ ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 Ledelsesansvaret varer længere end til fyraften KORTNYT KORT NYT Travle håndværksmestre forsikrer sig mere mod tvister og retssager Landets håndværkere er ramt af usædvanlig travlhed og mangel på materialer, hvilket kan føre til flere retslige tvister. Nu ople
ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 /3 Søndergaard A/S leverer nyt rekordår Dygtige medarbejdere, gode kundeforhold og en forretning, der i det forløbne år har styret uden om for risikable opgaver er ifølge direktør Mads Søndergaard opskriften på endnu et fremgangsrigt årsregnskab Af Anne Lønstrup
4/ ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 Efter endt uddannelse er der stor chance for at få job, fortæller indehaver Ann Engdal. Ann Engdal åbnede Nordsjællands Kosmetologskole i 2000. På Nordsjællands Kosmetologskole går eleverne på enten daghold eller aftenhold. Nordsjællands Kosmetologskole er
ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 Som erhvervskunde i BAUHAUS, er det nemt at købe ind, når det passer dig! Med branchens mest tilgængelige åbningstider, kan du stort set købe ind, når det passer dig også i weekenden. Det betyder øget fleksibilitet i din hverdag, og du kan nemmere få alle ender
6/ ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 Ny bog fortæller om de emotionelle Institut for Kundetyper opfordrer virksomheder og marketingprofessionelle til at betragte forbrugerne som emotionelle og situationsbestemte købere. Det giver flere og mere loyale kunder, lyder budskabet. Af Marianne Due Det
ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 kundetyper /7 Efter mange år som PR- og kommunikationsrådgiver må jeg tilstå, at jeg utilsigtet kører på autopilot og af og til springer direkte til konklusioner og løsninger. Valg bliver truffet på rutinen, og beslutninger bliver baseret på forudfattede idéer.
ERHVERV 8/ TORSDAG 16. DECEMBER 2021 Maria har lavet en genvej til kulturen Industriel designer Maria Berntsen fra Hellerup er sprunget ud som digital iværksætter med appen gogoo, som leverer nem information om alle de store og små kulturoplevelser i nabolaget, der kan berige brugerens liv Af Pet
ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 /9 Bymidten er på vej tilbage: Centre er risky business Detailhandelsekspert: Efter corona gider kunderne ikke køre efter varer de kan få i deres by Af Fred Jacobsen Med borgfreden mellem nabokommunerne Hørsholm og Fredensborg om, hvordan den ny bymidte på Cirke
10/ ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 Arne, Aage og Benny er helte: Her Novo Nordisk har ejet Carinalund siden 1978. Her arbejder dyrepassere og forskere med forsøgsdyr i udviklingen af nye lægemidler mange gange har fået afmystificeret deres forestillinger om, hvad vi går og laver, siger Jan Lun
ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 /11 redder bondegårdens dyr liv tørfoder, men får også hygge-snack som æbler og gulerødder. Kaninerne er alle hunner, fordi hankaniner i naturen lever adskilt fra hunner. I baggrunden står en ghettoblaster stillet ind på en musikkanal. Primært er lyden for dyrene
12/ ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 Fortsat fra forrige side FAKTA Træningen foregår ved hjælp af en såkaldt target-stick og en sutteflaske. Når grisen gør det, man ønsker, den skal, gives der en kliklyd fra dyrepasserens target-stick, og grisen får en mundfuld A38 med saftevand fra sutteflask
ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 /13 LYNÆS forhandles i Hundested Dogville hedder en lille butik på Hundested Havn, som forhandler det lokale tøjmærke LYNÆS På Hundested Havn ligger en undselig barak et stenkast fra færgelejet. Her er åbnet en ny butik, der sælger dansk produceret tøj - det hype
14/ ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 Firmaer dyster i Sim Racing Danmarks første firmaevent indenfor computerspillet Sim Racing afvikles henover de kommende måneder i et samarbejde mellem P1 Esport, Firmaidræt Storkøbenhavn og bilforhandler Jan Nygaard A/S fra Lyngby. Hen over foråret dyster dans
ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 /15 Seniorer peger på løsninger Næsten halvdelen peger på muligheden for at gå ned i tid som noget, der kan få dem til at fortsætte med at arbejde. Foto: pikselstock - stock.adobe.com Flere seniorer forventer, at de må forlade arbejdsmarkedet på grund af helbred
16/ ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 Er din virksomhed sikret mod cyberangreb? Hver anden virksomhed oplever cyberangreb og digital svindel, viser undersøgelse blandt 400 virksomheder. REGNSKAB OG REVISION Carsten Blicher er statsautoriseret revisor og director i revisionsfirmaet PwC i Hillerød
ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 /17 Hvad du ønsker dig .... kan du måske få! 4 gode råd: Sig nej til det, der ikke betyder så meget. Invester i gode relationer. Vær en god kollega. Og giv dig selv en tænkepause i julens fridage. LEDELSE OG KARRIERE Susanne Teglkamp er direktør i rådgivningsfir
18/ ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 De gode bakterier klarer den bæredygtige Fokus på allergivenlig vask og rengøring gav ideen til ny virksomhed. Stifterne bag Byoms vil have os til at gøre rent ved hjælp af levende bakterier. Af Marianne Due Det begyndte langs sidelinjen på håndboldbanen, men
ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 /19 rengøring binere lugtfjerneren med en pletrens på tøj, der ikke er voldsomt beskidt. Bæredygtige perspektiver Anja Byrial Hansen er tidligere professionel håndboldspiller og bl.a. kendt fra damelandsholdet. Hun har også arbejdet i it-virksomheden EDB Group,
20/ ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 FREDAG www.sn.dk /nordsjaelland Nyheder og nærvær FREDAG www.sn.dk /nordsjaelland Nyheder og nærvær FREDAG www.sn.dk /nordsjaelland Nyheder og nærvær Få nyheder fra Nordsjælland leveret hele døgnet FRA sn.dk/nordsjaelland sn.dk/nordsjaelland Portræt
ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 9HOEHOLJJHQGHNRQWRUHMHQGRPFHQWUDOWL )UHGHULNVVXQG 7,/6$/*.RQWRU $&+DQVHQVYHM )UHGHULNVVXQG 6DJVQU $UHDO 3ULV $INDVW 7HOHIRQ Pt NU 7,/6$/*+RWHORJ 5HVWDXUDQW 7RUYHW6779 +LOOHUoG 6DJVQU $UHDO 3ULV $INDVW 7HOHIRQ $GJDQJHQ WLO EJQLQJHQ VNHU IUD WR LQGNoUVOHU S§ $
22/ ERHVERV 7,//(-('HWDLO 6oQGUH-HUQEDQHYHM%677+ +LOOHUoG 6DJVQU $UHDO UOLJOHMH 7HOHIRQ Pt /HMHP§OHW HU EHOLJJHQGH L HQ PDUNDQW RJ PHJHW VQOLJ HUKYHUYV RJ EROLJXGOHMQLQJVHMHQGRP ,QGHKROGHU EXWLNVORNDOH PHG WU JXOYH S§ FD Pt PHG WR QH IDFDGHYLQGXHURJQLQGJDQJVGoUSDUWLGLUHNWHIUDJDGHQ )UD EXWLNVORND
ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 )XOGWXGOHMHWHMHQGRPWLOWDQGO JHL (VSHUJ UGH 7,/6$/*.RQWRU 0oUGUXSYHM% (VSHUJ UGH 6DJVQU $UHDO 3ULV $INDVW Pt NU 7HOHIRQ 7,/6$/* %UHJQHUoGYHM %LUNHUoG 6DJVQU 7HOHIRQ (MHQGRPPHQEHVW§UDIVDPPHQK QJHQGHEJQLQJHULDOWPt PHG EOD QHUH VW§OSODGHWDJ IUD 8GHQRPVDUHDOHW
24/ ERHVERV TORSDAG 16. DECEMBER 2021 9HOEHOLJJHQGH LQYHVWHULQJVHMHQGRP L)UHGHULNVVXQG 7,/6$/*%ODQGHWHMHQGRP +DYQHJDGH )UHGHULNVVXQG 6DJVQU $UHDO 3ULV $INDVW 7HOHIRQ 1