// BRANCHESEKTION IT, MEDIE & KOMMUNIKATION No 07 2016 PLATFORMSØKONOMIEN INDTAGER DEN GRAFISKE BRANCHE Graphicriver, CrowdSpring, 99designs, DesignCrowd og Hatchwise. Eksemplerne på platformsøkonomiske virksomheder inden for den grafiske branche er talrige. Gennem de sidste ti år har de gjort deres indtog på det grafiske arbejdsmarked og er efterhånden blevet en uomgængelig faktor. Men hvad går de platformsøkonomiske virksomheder egentlig ud på? Hvordan skal vi forholde os til dem som fag? Og hvad skal fagforeningen mene og gøre? Det har vi sat et firma, en freelancer og fagforeningsformanden for HK/Privat i stævne for at blive klogere på AF YA S E M IN Y IG IT F FIRMAET EN AF REPRÆSENTANTERNE for den platformsøkonomiske virkelighed på det grafiske arbejdsmarked er den australsk stiftede virksomhed 99designs, der har opereret siden 2008. 99designs formidler en kun- des opgave til et netværk af grafikere, som kommer med deres bud på opgaven. - Tidligere var kunderne begrænsede, i forhold til at de kun gik til én grafiker. I dag har kunderne større mulighed for at finde et design, de kan lide, fordi de har mulighed for at få langt flere bud på de- sign, siger den nordiske manager for 99designs, Pe- ter Trydeman. Han fortæller, at 99designs i dag har en milli- on freelancedesignere på platformen, kontorer i syv lande og opererer over hele verden. Virksomheden kommer til at have omsat for godt og vel en milliard kroner i 2017. IDÉUDVIKLING FOR INHOUSEDESIGNERE Store såvel som små virksomheder bruger platfor- men, og kunderne kan ifølge den nordiske mana- ger typisk inddeles i to segmenter. Dem, som skal bruge grafisk materiale relativt hurtigt. Og så dem, som bruger grafiske løsninger til inspiration. - De fleste kunder bruger faktisk ikke designene direkte. De bruger primært 99designs til at få inspi- / I // BRANCHESEKTION IT, MEDIE & KOMMUNIKATION No 07 2016 PLATFORMSØKONOMIEN INDTAGER DEN GRAFISKE BRANCHE Graphicriver, CrowdSpring, 99designs, DesignCrowd og Hatchwise. Eksemplerne på platformsøkonomiske virksomheder inden for den grafiske branche er talrige. Gennem de sidste ti år har de gjort deres ration, som de kan iderere og udvikle videre på. Det er blandt an- det reklamebureauer, som udbyder opgaver for at få genereret ideer. Vi er en idéplatform mere end en designplatform, siger Peter Tryde- man. Derfor bliver der ved at være brug for fastansatte designere, for- klarer han. For selv om f F FORMANDEN DE PLATFORMSØKONOMISKE virksom- heder er på den ene side en god kilde til flere danske jobs. På den anden side udgør de en udfordring for danske løn- og arbejds- vilkår og for velfærdsstaten. Nogle af dem sniger sig uden om lovkrav, skattebetaling og deres ansvar som arbejdsgivere over f DRUPA D en grafiske branche er ikke længere i krise, men en bran- che i rivende fremgang og ud- vikling. Digitaliseringen har for alvor fået luft under vingerne og slår nu fuldt igennem for digitalt tryk i alle forskellige produktionsmetoder: inkjet, laserprint, traditionelt flexo og offset. Med et DEN GRAFISKE BRANCHES MEKKA området. Virksomheden har opbygget et globalt ry for kvalitet, hvor de har udvik- let kammerrakler, farveknive og avance- rede pumper til farvesystemer, som også benyttes af andre maskinproducenter. Inden for avisproduktion er der også i de senere år tænkt i digital udvik LIDER DU OGSÅ AF COMPUTER VISION SYNDROME? Computer Vision Syndrome (CVS) er udråbt til at udgøre den største erhvervsmæssige risikofaktor i det 21. århundrede. Men hvad er CVS? Og hvad kan du gøre ved det? Læs med og find ud af det O plever du ofte spændingsho- vedpine, dobbeltsyn, anstreng- te, tø OK-STAFETTEN ARBEJDSTIDEN ... DET OVERSETE OVERENSKOMSTKRAV A F B EN EDICTE TO F T EGÅ R D, G R A FISK TRYKKER OG FÆLLESTILLIDSM AND ALLER TRYK Prøv engang at forestille dig et af disse scenarier: Der er altid overarbejde på din arbejdsplads - både til hverdag og i weekender. Du kan ikke sige nej, OM BRANCHESEKTION IT, MEDIE & KOMMUNIKATION Er du ansat i en medie-, en it-virksomhed eller fx på et trykkeri, hører du hjemme i Branchesektion It, Medie & Kommunika- tion, en ud af syv branchesektioner under HK/Privat. Branchesektionen har ca. 18.000 medlemmer i hele landet og er ledet af en bestyr