//
BRANCHESEKTION
IT, MEDIE & KOMMUNIKATION
No 07 2016
PLATFORMSØKONOMIEN
INDTAGER DEN GRAFISKE BRANCHE
Graphicriver, CrowdSpring, 99designs,
DesignCrowd og Hatchwise.
Eksemplerne på platformsøkonomiske
virksomheder inden for den grafiske
branche er talrige. Gennem de
sidste ti år har de gjort deres indtog
på det grafiske arbejdsmarked
og er efterhånden blevet en
uomgængelig faktor. Men hvad går de
platformsøkonomiske virksomheder
egentlig ud på? Hvordan skal vi
forholde os til dem som fag? Og hvad
skal fagforeningen mene og gøre? Det
har vi sat et firma, en freelancer og
fagforeningsformanden for HK/Privat
i stævne for at blive klogere på
AF YA S E M IN Y IG IT
F
FIRMAET
EN AF REPRÆSENTANTERNE for den
platformsøkonomiske virkelighed på
det grafiske arbejdsmarked er den
australsk stiftede virksomhed 99designs, der har
opereret siden 2008. 99designs formidler en kun-
des opgave til et netværk af grafikere, som kommer
med deres bud på opgaven.
- Tidligere var kunderne begrænsede, i forhold
til at de kun gik til én grafiker. I dag har kunderne
større mulighed for at finde et design, de kan lide,
fordi de har mulighed for at få langt flere bud på de-
sign, siger den nordiske manager for 99designs, Pe-
ter Trydeman.
Han fortæller, at 99designs i dag har en milli-
on freelancedesignere på platformen, kontorer i syv
lande og opererer over hele verden. Virksomheden
kommer til at have omsat for godt og vel en milliard
kroner i 2017.
IDÉUDVIKLING FOR INHOUSEDESIGNERE
Store såvel som små virksomheder bruger platfor-
men, og kunderne kan ifølge den nordiske mana-
ger typisk inddeles i to segmenter. Dem, som skal
bruge grafisk materiale relativt hurtigt. Og så dem,
som bruger grafiske løsninger til inspiration.
- De fleste kunder bruger faktisk ikke designene
direkte. De bruger primært 99designs til at få inspi-
/ I
// BRANCHESEKTION IT, MEDIE & KOMMUNIKATION No 07 2016 PLATFORMSØKONOMIEN INDTAGER DEN GRAFISKE BRANCHE Graphicriver, CrowdSpring, 99designs, DesignCrowd og Hatchwise. Eksemplerne på platformsøkonomiske virksomheder inden for den grafiske branche er talrige. Gennem de sidste ti år har de gjort deres
ration, som de kan iderere og udvikle videre på. Det er blandt an- det reklamebureauer, som udbyder opgaver for at få genereret ideer. Vi er en idéplatform mere end en designplatform, siger Peter Tryde- man. Derfor bliver der ved at være brug for fastansatte designere, for- klarer han. For selv om f
F FORMANDEN DE PLATFORMSØKONOMISKE virksom- heder er på den ene side en god kilde til flere danske jobs. På den anden side udgør de en udfordring for danske løn- og arbejds- vilkår og for velfærdsstaten. Nogle af dem sniger sig uden om lovkrav, skattebetaling og deres ansvar som arbejdsgivere over f
DRUPA D en grafiske branche er ikke længere i krise, men en bran- che i rivende fremgang og ud- vikling. Digitaliseringen har for alvor fået luft under vingerne og slår nu fuldt igennem for digitalt tryk i alle forskellige produktionsmetoder: inkjet, laserprint, traditionelt flexo og offset. Med et
DEN GRAFISKE BRANCHES MEKKA området. Virksomheden har opbygget et globalt ry for kvalitet, hvor de har udvik- let kammerrakler, farveknive og avance- rede pumper til farvesystemer, som også benyttes af andre maskinproducenter. Inden for avisproduktion er der også i de senere år tænkt i digital udvik
LIDER DU OGSÅ AF COMPUTER VISION SYNDROME? Computer Vision Syndrome (CVS) er udråbt til at udgøre den største erhvervsmæssige risikofaktor i det 21. århundrede. Men hvad er CVS? Og hvad kan du gøre ved det? Læs med og find ud af det O plever du ofte spændingsho- vedpine, dobbeltsyn, anstreng- te, tø
OK-STAFETTEN ARBEJDSTIDEN ... DET OVERSETE OVERENSKOMSTKRAV A F B EN EDICTE TO F T EGÅ R D, G R A FISK TRYKKER OG FÆLLESTILLIDSM AND ALLER TRYK Prøv engang at forestille dig et af disse scenarier: Der er altid overarbejde på din arbejdsplads - både til hverdag og i weekender. Du kan ikke sige nej,
OM BRANCHESEKTION IT, MEDIE & KOMMUNIKATION Er du ansat i en medie-, en it-virksomhed eller fx på et trykkeri, hører du hjemme i Branchesektion It, Medie & Kommunika- tion, en ud af syv branchesektioner under HK/Privat. Branchesektionen har ca. 18.000 medlemmer i hele landet og er ledet af en bestyr